سفارش تبلیغ
صبا ویژن

zaban

هدف گذاری

    نظر

قبل از اینکه کاری را خودتان یا با همکاری دوستانتان شروع کنید باید هدف خودتون و یا تیمتان  را مشخص کنید، هر چقدر هدف شما  واضح تر باشه، مسیر برای شما بهتر نشون داده میشه ، و رسیدن به اون هم راحتر میشه برای همین ما در این مقاله چند گام در خصوص هدف گذاری را به شما یاد میدیم:

با تعیین مقصد نیمی از راه را پیموده ایم – آبراهام لینکن

اهداف خود را اولویت بندی کنید، برای اینکار لازم است که سه نوع از هدف را شناسایی کنید :1 – اهداف حیاتی که برای ادامه کار ما ضروری هستن ،برای مثال تولید یک وسیله  2- اهداف توانمند ساز که شما را در رسیدن به اهداف حیاتی قوی می کنن و به شما توانایی می دهند، مثلا دوره خاص طراحی با نرم افزار اتوکد

چه چیز اهداف را هوشمندانه می کند؟

از 4 معیار زیر برای روشن کردن اهداف استفاده کنید:1- خاص بودن ، یعنی اینکه جزییات آنچه برای تحقق هدف باید انجام شود را روشن نمایید2- قابل اندازه گیری بودن ، یعنی بنوانید هدف را با معیاری کمی مثل تعداد مشتریان جدید  اندازه گیری کنید3- امکان پذیر بودن ، یعنی شما و همکارانتان امکان تحقق آن را داشته باشید 4-زمان دار بودن، باید بازه زمانی دستیابی به هدف مشخص باشد.

تعیین هدف یکی از مهم ترین توانایی هایی هست که در زندگی میتونی داشته باشی

هدف گذاری

در ادامه اهداف خود را مرور کنید و آن را به سه گروه دسته بندی کنید:

اولویت الف. این اهداف مهم بوده و برای شما اساسی هستند و باعث می شوند شما به موفقیت برسید

2-      اولویت ب. این اهداف تا حدی مهم هستن و ددر درجه دوم اهمیت قرار دارند و به عبارت دیگر نقش آنها در موفقیت شما غیر مستقیم است و ممکن است نتایج حاصل از آنها با وجود مفید بودن برا ی شما حیاتی نباشد.

3-       اولویت ج. این اهداف اهمیت اندکی داشته و فوریت ندارند. دستیابی به این اهداف خوب است اما تاثیر آنها بر موفقیت شما کم است.

 نکته مهم : تعیین اهداف همیشه به این پرسش محدود نمی شود که چه اهدافی داشته باشیم گاهی هم این پرسش مطرح است که چه اهدافی را نباید دنبال کنیم

در نهایت با توجه به واقعیت ها شما مجبور میشوید که اهداف اولویت ج را حذف کنید همینطور اهداف اولویت ب را در اولویت الف یا ج قرار دهید

حفظ توازن در اهداف

حفظ توازن در اهداف

حفظ توازن در اهداف

این توازن بسیار مهم است . اگر اهداف شما خیلی بلند پروازانه باشد این خطر وجود دارد که افراد نتوانند آن را محقق کنند و چنین امری باعث نامیدی شما و دوستانتان خواهد شد ،  این باعث بی انگیزگی آنها خواهد شد.اگر اعضای تیم شما هدفی داشته باشند که امکان پذیر نباشد شما را مقصر می دانند.

در این حال نباید اهداف شما خیلی پایین دست باشد اگر خیلی محتاط باشید و اهداف را طوری تعیین کنید که به آسانی قابل دستیابی باشند ،فرصت ها را از دست می دهید و عملکردی متوسط خواهید داشت با اهدافی متمرکز آغاز کنید که بعد بتوانید آنها را گسترش دهید بلندپروازانه بودن اهداف می‌تواند به ایجاد توازن کمک کند.

 نکاتی برای افزایش احتمال موفقیت

  •  اولویت وقت خود را برای انجام وظایف اختصاص دهید که به طور مستقیم به اهداف شما مربوط می شود
  •  اجازه ندهید که اهداف اولویت ج  در فهرست اولویت الف قرار بگیرد
  •  با اهدافی شروع کنید که با یکدیگر سازگار هستند اهداف متناقض توجه به وقت شما را پراکنده می کند
  • اهداف خود را به اطلاع کسانی برسانید که می تواند به شما در تحقق آن کمک کنند و از شما حمایت کنند

بعد از رسیدن به  اهداف مرحله ای برای تشویق افراد وقت بگذارید.

کنترل  اهداف تعیین شده

برای اینکه اهداف امکان‌پذیر شوند باید آنها را به کارهای واقعیت را ترجمه کنید و برنامه‌ای برای این کار ها بریزید و اجرای برنامه را پی بگیرید برای تحقق اهداف فردی و سازمانی از این فرآیند استفاده کنید:

  1. اهداف کلیدی را شناسایی کنید
  2.  از خودتان بپرسید که چه کار خاصی باید برای تحقق اهداف انجام بدهیم؟
  3.  ترتیب انجام کار ها را مشخص کنید اگر کارهایی باید همزمان انجام شود آنها را در برنامه زمانی کنار هم قرار دهید.
  4.  نتایج و خروجی های مورد نظر هر یک از کارهای اصلی را مشخص کنید.
  5.  منابع ( پول و افراد) مورد نیاز برای انجام کارها را تعیین کنید
  6.  برنامه زمانی انجام کارها- زمان شروع و پایان- را تعیین کنید
  7.  در مراحل زمانی مختلف پیشرفت کارها را مرور کنید آنچه را در برنامه زمانی انتظار دارید، در برنامه بگنجانید

مدیریت موانع

پیش از آنکه اجرای هدفی را آغاز کنید مشکلات احتمالی که هر هدفی با آن روبرو می‌شوید را شناسایی کنید برای مثال آیا منابع مالی پروژه مورد نظر کافی است؟آیا فردی موثر گروه یا شرکت را ترک می کند؟ آیا کاری بیش از آنچه فکر می کنید زمان می برد؟ آیا افراد اشتیاق خود را نسبت به هدف با مرور زمان از دست می دهند؟

هدفت رو مشخص کن

هدفت رو مشخص کن

گام هایی برای رسیدن به اهداف

  1. هر هدف را به وظایف خاص و در صورت نیاز به وظایف ریز تر بشکنید
  2.  وظایف را به ترتیبی که باید انجام شوند مرتب کنید. وظایفی که باید موازی دنبال شوند نیز مشخص کنید.
  3.  برای هر وظیفه کلیدی نتایج و خروجی های مورد انتظار را توصیف کنید.
  4.  مشخص کنید چه منابعی برای انجام وظایف نیاز دارید و مطمئن شوید که این منابع در دسترس هستند برای مثال آیا پول کافی دارید؟
  5.  برنامه زمانی پایان وظایف را مشخص کنید زمان شروع و پایان کارها را مشخص کنید برای تسریع و اطلاع برنامه زمانی به دیگران می توانید از ابزارهای مثل گانت چارت استفاده کنید.
  6.  مراحلی را برای مرور کارها تعیین کنید.  مطمئن شوید که تمام انتظار های مورد نظر خود را در این مراحل مرور می کنید

موانع پیش روی هر یک از اهداف و کارهای مرتبط با آن را شناسایی کنید راهکارهای احتمالی برای غلبه بر این موانع را طرح ریزی کنید

https://nojavanshad.ir/%d9%87%d8%af%d9%81-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c/